PIM Systeem
Efficiënt beheer van
rijke productinformatie
Efficiënt beheer van
rijke productinformatie
Een PIM - Product Information Management - systeem is de ultieme software oplossing voor het centraliseren, beheren en verrijken van productinformatie. Een PIM systeem fungeert als de bron van alle verkoopkanalen en media van de organisatie. Alle presentatielagen en verkoopkanalen ontvangen dezelfde verrijkte productinformatie vanuit het PIM systeem.
Een PIM systeem wordt binnen de organisatie opgebouwd en gezien als enige bron van correcte productinformatie, de zogenaamde "Single source of truth". Het uitwisselen van Excel sheets en kopiëren van databases behoord daarmee tot het verleden.
Korte video (1.19m) over de basis principes van een PIM systeem
Naast het op zich staande efficiëntie-voordeel van gecentraliseerde en consistente opslag van productinformatie biedt een PIM systeem als enige bron van productinformatie (Single source of truth) een aantal belangrijke concurrentievoordelen:
Verhoogde conversie ratio door juiste, complete en uniforme data
Op alle kanalen wordt de juiste en dezelfde product data weergegeven. De productinformatie is rijk en compleet. Conversie wordt verhoogd, aantal retouren wordt verlaagd.
Rijkere product data dan concurrentie
Rijke product data en toepassing van deze data (databeleving) kan het verschil maken bij de aankoopbeslissing.
Snelle time-to-market
De complete en gecentraliseerde product data is snel en eenvoudig te distribueren naar nieuwe kanalen.
Consistente omnichannel ervaring
Op alle kanelen (shop-digital-media-print) wordt dezelfde complete product data weergegeven.
Globalisering - internationaal verkopen
De gestructureerde en gecentraliseerde teksten in het PIM systeem laten zich eenvoudig vertalen; de stap naar internationaal verkopen is sneller gemaakt.
Snelle overstap naar andere platformen
Kopiëren van platform naar platform behoort tot het verleden: de data in het PIM systeem is de bron van het nieuwe platform.